Årets snabbaste grusvägsrally är avklarat. Igår gick nämligen cykelvasan 2021 av stapeln där man cyklar mellan sälen och mora så jäkla fort det bara går.
Jag, farsan, bosse och Johan Noren åkte upp till Mora efter jobbet på Onsdagen och bodde över på Kung Gösta hotell, ett trevligt ställe som jag kan rekommendera. Morgonen därpå åt vi frukost och sen begav jag och Johan oss ut för att cykla de sista 10km på tävlingen som skulle komma att starta 17:00 för herrarna och 16:00 för damerna. Det var lite speciellt i år eftersom det bara var ”elit” som fick köra (man behövde ha elitlicens) så inte alls lika många startande som det brukar vara vilket ändå kändes ganska skönt. I Herrklassen tror jag vi var 98st som startade eller något sådant. Hur som helst så brukar vasan vara ett ganska farligt och svårt lopp där placeringarna är viktiga hela racet. Tekniskt sett så är det de enklaste ”mtb loppet” jag har kört, eller åtminstone i samma klass som Grenserittet som också är ett väldigt lättåka lopp fast i Norge.


I alla fall så kör jag och Johan sista biten på loppet fram och tillbaka och ser att det är några stora vattenpölar som inte går att undvika. Tur att vi körde avslutningen så man har koll, det kom att göra nytta senare på racet!
Sen käkar vi lunch på en golfresturang och beger oss bort mot starten som också för i år är lite speciell, eller den är inte på samma ställe där starten brukar vara för cykelvasan och skidvasan utan den är lite längre mot sälen sett vid en idrottsplats. Det är mycket trängre i starten här och det går endast att stå 3st cyklister i bredd så farsan är snäll och står och väntar med min cykel i fållan för att jag ska få en så bra startposition som möjligt. Jag var inte seedat till elitledet i år där jag fick stå 2019 eftersom jag inte kom top10 på llc-cupen eller CV 2019. Jag har iaf en bra startposition i 2a led så detta kommer inte att bli ett problem. Dock så har jag ingen cykel att värma upp på så uppvärmnignen skippar jag, det är ju master start 😉
Starten går och jag ligger med långt fram i klungan. Farten upp för första backen är gnetig men ändå såpass hård att det inte blir några ryck eller stötar. Jag vet att det brukar vara tight in mot första kontrollen Smågan s¨å när det närmar sig så lägger jag mig först i klungan. Jag får en riktigt bra chans att ta surtpriset då en norrman rycker och jag kommer in på hans hjul men av någon anledning så satsar jag inte på att ta spurtpriset (vilket jag borde gjort!) och Emil tar det istället. Sen rullar resten av loppet på i hög fart.



Det blir en del tråkiga och riktigt otäcka krasher som jag precis klarar mig ifrån vilket var tur men det är jobbigt att behöva bromsa och sedan få gasa ikapp första gruppen gång på gång. Hur som helst så sitter jag med och med ca 40km kvar så attackerar en norrman, micke olsson och david eriksson. De kommer iväg men efter en stund så jobbas denna attacken ikapp igen av klungan. Men kort därpå attackeras det igen av samma norrman och david eriksson och denna gången kommer dom iväg. Jag tycker farten är så hög och har full chå med att bara hålla mig på hjulen så jag ser inte ens när dom seglar iväg andra gången utan får höra det lite senare av någon i klungan.
Det går hyfsat hårt i lundbeckabackarna och jag sitter inte riktigt med så långt fram som hade varit optimalt så det blir luckor framför mig som jag får jaga ikapp. Men jag tar mig ikapp första gruppen på toppen av backen och bakom mig blir det en stor lucka. Gnetandet fortsätter och det går ganska ryckigt i första gruppen, inte riktigt någon som vill göra jobbet för att dra ikapp duon som är ca 1min framför så tempot blir avvaktande ibland och en grupp ansluter oss bakifrån. Jag tror vi är ca 20st i denna gruppen och jag pendlar lite fram och tillbaks. Ena stunden är jag sist och andra ligger jag först. Krampen känns i låren men jag kör bara på och det funkar faktiskt bra.


Med 10km kvar till mål så är det dags att försöka placera sig längre fram och i den stora vattenpölen på bilden ovan så tar jag ett bra spår som vi har rekat tidigare och kommer om ett par stycken cyklister, nu är jag med bra! In de sista km sitter jag med riktigt bra och när man närmar sig moraparken tar jag även här ett bra spår som vi tidigare har rekat och nu ligger jag bakom Wengan som anför klungan. När vi kommer in på campingen går jag upp och lägger mig först då tillfället ges och för att jag vet att avslutningen är farlig! Denna är inte heller samma som den brukar vara när man kör igenom moraparken och över bron utan här är det omgjort så vi tar en annan väg och på ett ställe är det en stolpe och en felsluttande gräsplätt som är farlig därav vill jag ligga långt fram. Kanske var det inte optimalt att ligga först in på spurten men nu blev det så och jag hade egentligen inte så mycket kräm kvar i benen heller….
Jag blir omkörd i spurten av 9st och kommer på en 11e plats. Norsken lyckas hålla undan klungan Solo då david fått släppa och detta är riktigt imponerande. Sjukt starkt gjort helt klart!

Jag är ändå nöjd med dagen och prestationen jag gjorde. Det är ett svårt lopp där det gäller att ligga med rätt hela tiden vilket kan vara ganska jobbigt. Men jag var med långt fram och klarade mig ifrån krasher samt hade en bra chans i spurten men orkade inte riktigt hela vägen. För min del gäller det att bli starkare, jag kunde inte kört så mycket bättre idag än vad jag gjorde. Visst är det surt att komma utanför top10 som faktiskt var mitt mål med dagen, att just komma top10 men det kommer fler år där jag får chansen. Nästa chans för bra resultat är om 2dagar på Söndag i Trollhättan då vi ska köra Alliansloppet långlopp som även har SM status. Detta loppet kommer att bli tufft!
Får även passa på att gratulera Johan Noren som tog 8e platsen i spurten. Starkt jobbat!
Stort tack till all support idag ifrån Bosse och Farsan som langade vätska och fixade med saker runt omkring.

För er om undrar så körde jag med 2bar i framdäcket och 2bar i bakdäcket. (jag vet att jag har sagt att jag inte kör med mer än 1,8 men idag ville jag testa med 2,0)
Dagens däcksval var Maxxis Aspen 2,25 fram och bak där jag körde med korv i båda däcken och vätska. Anledningen till att jag körde med korv var för att jag använder detta hjulparet till andra race också så det var inte ett ”cykelvasakitt” utan mina vanliga hjul fast med mer luft i.
Dagens runda på strava kan ni se om ni trycker här
67kg
272w avg
313w NP
161bpm avg
190bpm max
34,4km/h avg



Kommentera